Sušenky? Ne tak docela. Textové soubory ve vašem prohlížeči. Pokud používáte internet setkáváme se s cookies na každodenní bázi. Denně se potýkáme s rozhodováním o povolení či zakázání cookies na webových stránkách. Většina z nás tyto “sušenky” na svých oblíbených stránkách povoluje, aniž by jim přikládala větší význam. 

Prostřednictvím “cookin” dokáží marketingové nástroje lépe cílit své reklamy, analyzovat jejich chování, nebo například zajistit plnou funkčnost webu. V letošním roce čeká cookies výrazná změna. Respektive spíše jejich částečný konec. 

Co jsou cookies třetích stran?

Cookies představují malé “balíčky” dat, která jsou webovým serverem odeslána prohlížeči a uložena na počítači uživatele. Pomáhají uživatelům webových stránek poskytnout pohodlnější návštěvu a zlepšují konverzní vlastnost. Prohlížečům umožňují zapamatovat si vaše přihlašovací údaje, nákupní košíky a další data. Díky tomu umí server poznat konkrétního uživatele a přizpůsobit mu svůj obsah.

Pro marketing jsou klíčové, umožňují totiž sledovat uživatelské chování a prezentovat lidem cílenou reklamu. Google však počínaje letošním rokem ukončí jejich podporu. A nebude první, prohlížeč Safari a Mozilla Firefox už cookies třetích stran nepodporují delší dobu. 

Jak tato změna ovlivní marketing?

Pokud webové prohlížeče přestanou podporovat soubory cookies třetích stran, cílená reklama pomocí této technologie bude o mnoho těžší. Důležité je však mít na paměti, že nebudou zakázány všechny typy souborů cookies. 

Soubory cookies první strany, které nejsou sdíleny s třetími stranami, zůstanou nadále v platnosti. Tyto soubory mají za úkol zlepšit interakci s uživatelem, tzn. pamatovat si hesla, preference vyhledávání, historii nákupů, doporučení, položky uložené v košíku, atd.

Jak pokračovat i bez cookies třetích stran?

Bez “cookin” bude klíčem k úspěchu hledání jiných variant či možných strategií. Zaměření se na vlastní data a budování silnějšího vztahu s uživateli bude důležitější než kdy dříve. Důležitý bude také kreativní obsah a inovativní přístupy k interakci s publikem.

U Facebooku doporučujeme se zaměřit na Facebook CAPI, neboli Conversion API. Ten sdílí data přímo ze serverů Facebooku, místo cesty přes prohlížeč. Dále je zapotřebí cílít na jednotlivé uživatele a využívat vlastní data. Využívejte newslettery nebo věrnostní programy a aktivně zapojujte svou uživatelskou základnu. 

Potřebujete pomoct s online marketingem? Kontaktujte nás. Rádi vám pomůžeme a rozhýbeme vaše podnikání.